Teorie "schyzofrení" morálky
..."tak trochu" na téma Kant a Hommo Sapiens Sapiensis
I. Několik základních pojmů k vysvětlení nadpisu
1. Spravedlnost
Už podle Aristotela byla spravedlnost tou nejdůležitější ctností a říká se jí také "dobro pro druhé". Je to jeden ze základních pojmů pro dobré uspořádání lidských vztahů, regulativní idea pro uspořádání společnosti a zejména pro právo.
Spravedlnost lze charakterizovat několika principy:
rovné zacházení se všemi – spravedlnost jako rovnost před zákonem,
přiměřené tresty i odměny – retributivní spravedlnost,
spravedlivé rozdělování požitků i břemen – distributivní spravedlnost
rozhodovat stejné případy stejně a nestejné odlišně – procesní spravedlnost.
Spravedlivý stát a život v něm je podle mě jedním ze základů mozaiky, ze kterých pak občan získává důvěru. Ta je nezbytná pro další vzájemnou spolupráci, a tím i úspěchy jak práce a života občanů, tak i výsledků fungování státního aparátu. Věnujme se teď prosím jednotlivým bodům, tak jak je chce usměrňovat a upravovat SOVA.
Rovné zacházení se všemi - nesmí být možné se vůbec domnívat, že existuje "rovnější mezi rovnými". Jakékoliv náznaky podobného chování "státu" vůči svým občanům je potřeba trestat a okamžitě odstranit. Stát má už ze své podstaty občanovi zajistit vše k čemu dostal ve volbách mandát. Zde bych zmínil, že právě v oblasti spravedlnosti, práva a moci výkonné musí být vynulována korupce, a to co nejdůraznějším způsobem.
Přiměřené tresty i odměny - nechtějme spravedlnost vidět pouze jako spravedlivou represi, ale také odměnu. Neurčitý, ale zřetelný a výrazný pocit křivdy dávají najevo už docela malé děti. Život ve spravedlivě fungujícím státě by měl po generace národ vychovávat. Aby cítili, že "je to tak správné", musí věřit tomu, že trest je dostatečný a odměna odpovídající.
Nejstarší teorie trestu, ius talionis, stanoví, že trest se má rovnat poškození. "Oko za oko, zub za zub". V souvislosti s typy trestných činů chápeme, že toto není možné. Přesto tak ale zjednodušeně každý z nás cítí spravedlnost, pokud je obětí. Co mi ukradli, mají vrátit. Jenže pokud mi například znásilní manželku, jak takové zrůdy potrestat?
SOVA je pro to, aby se velmi pečlivě připravily změny, které by pocitu nespravedlnosti měly bránit. Zde bych zmínil například důslednější rozdělení trestů na ty, které jsou za úmyslné, a ty, které jsou za neúmyslné trestné činy. Zvláštní kategorií trestů by pak byly ty, které by byly udělovány za trestné činy, které byly spáchány na lidech.
Samozřejmě, že "tvrdost" postihů by u nich byla velmi velká. Naopak u neúmyslných činů, které přímo nepostihují "zdraví a osud" oběti aj., bych se přikláněl k alternativním, případně kombinovaným formám trestu. Toto téma je pro mě velkou výzvou a věřím, že se v budoucnosti slušný člověk bude moci cítit bezpečně a ve spravedlivé společnosti.
Spravedlivé rozdělování požitků i břemen - k tomuto bodu zatím jen v krátkosti. Požadavek distributivní spravedlnosti nastupuje tam, kde se mezi několik subjektů rozdělují požitky nebo břemena: při dělení dědictví nebo kořisti, při rozdělování daní a podobně. Když se dvě děti tahají o tabulku čokolády, je spravedlivé jim ji rozdělit.
O distributivní spravedlnost jde také v požadavku spravedlivé mzdy: má mít lékař větší plat než horník? Než učitel, poslanec, řidič? Na tuto obtížnou otázku odpovídají moderní společnosti tak, že spravedlivou mzdu každému určuje ten, kdo jeho výrobky či služby potřebuje. Ale kdo to má udělat pro ty, koho „potřebuje“ čili zaměstnává a platí stát?
Zde zatím nemá význám zdůrazňovat snížení přerozdělování ze strany státu. Psát o boji s korupcí, o míře zdanění, výši důchodů apod. Těmto věcem bude věnována samostatná kapitola. Jen je nutné vědět, že i tyto věci patří mezi oblast spravedlnosti a lidé to silně vnímají.
Procesní spravedlnost - 20. století zažilo politické systémy, kde se rozhodovalo sice důsledně, ale velmi nespravedlivě. Moderní právo rozhoduje na základě psaných zákonů, které nikdy nemohou být ve všem a v každém jednotlivém případě spravedlivé. "Obecné" je platné v širším měřítku, ale v jednotlivých případech může být nespravedlivé. Uzákonit lze i zločin. V tomto bodě jde hlavně o to, aby se provedla důsledná analýza dosavadních zákonů a postupně stohy často naprostých nesmyslů redukovat. Zpřehlednit. Ujasnit. Opravit. Ulevit všem, koho se zákony týkají. Tedy všem.
Na závěr prvního bodu pár "známých" výroků:
"Kdo není schopen mít podíl na studu a spravedlnosti, má být usmrcen jako nákaza obce.“
"Bez spravedlnosti, pokud nesledují společný zájem, co jiného jsou království než velké loupeže?“
“Poctivě žít, nikomu neškodit, každému dávat, co mu patří.“
“Kdyby král neúnavně netrestal ty, které trestat má, silnější by si pekli ty slabší jako ryby na rožni. … Nikomu by nic nepatřilo a svět by byl vzhůru nohama.“
“Spravedlnost bez síly je bezmocná, síla bez spravedlnosti tyranská.“
Použito materiálu wikipedie a /snad/ vznikající "strany" SOVA
*********************************************************************************************